ČajoTREK IV – 2014 Velké beskydské putování (Glodno voda)

Letošní první srpnový týden jsme strávili v krásném prostředí Moravskoslezských Beskyd. Krásná příroda, kopce výhledy do širokého okolí už z dálky volají po návštěvě a poklidném rozjímání s šálkem dobrého čaje. Míst k posezení jsme cestou našli mnoho a nyní se rozepíšu o dalším z nich. Je to místo u studánky nazývané Glodno voda.

Začátek výletu je netradičně uprostřed lesa a to u horské chaty Skalka (viz předchozí díl). Vyrážíme ihned po snídani kolem 9. hodiny neb máme před sebou 17 km dlouhou trasu pro nás neznámým terénem. Celá trasa vede po červené turistické značce a tak se nemusíme bát bloudění.

Nejprve jdeme pohodlnou cestou vedoucí nad sjezdovkami a kolem dalších chat Severka a Kamenná chata. U posledně jmenované je malá rozhledna s ne příliš dobrým výhledem do kraje. Dále už přituhuje a terén se nám mění v jedno bahniště od projíždějících nákladních vozů svážející dřevo z lesa. Naštěstí jen kousek k rozcestí Pod Velkým Polomem. Odsud pak stoupáme strmě na vrchol Velký Polom, kde je cesta přehrazena popadanými stromy. Odměnou je foto přímo na vrcholu a pocit zdolání další české tisícovky (1067 m n.m.).

Z Velkého Polomu pak zase scházíme prudce dolů až k rozcestí Muřínkový vrch – kaple kde se nachází malé ohniště a studánka. My zde zastavujeme jen krátce a jdeme zas hned dál vstříc našemu cíli v Bílém Kříži. Cestou už nepotkáváme nikoho jiného a tak můžeme nasávat poklidnou atmosféru hlubokých hvozdů. Co chvíli jdeme po slovenské straně, protože cesta vede po hranici se Slovenskem.

Zhruba kolem druhé hodiny odpolední dorážíme ke studánce Glodno voda a hle oni tu lesáci připravili sezení. Můžeme si tedy k čaji udělat pohodlí. Studánka se nachází jen pár kroků od sezení a její název v překladu značí Hladová voda. Tedy nevím, jestli proto, že je slabě mineralizovaná nebo že dodá chuť k jídlu. Každopádně my si nabíráme vodu do našeho samovaru a v přístřešku si chystáme čaj. Tím čajem je silně pečená archivní Tie Guan Yin. Tuším, že z roku 2002. U Tie Guan Yin máme rádi právě ty pečenější formy a moderní lehce pečené, květinové pro nás nejsou to pravé.

Na tomto klidném místě trávíme více jak hodinu a ani se nám nechce jít dál. Bohužel však musíme a tak balíme svých pět švestek. Na Bílý Kříž je to ještě dálka a tak vyrážíme. Cesta již není tolik náročná. Podmáčených míst ubylo a na padlé stromy jsme už také nenarazili. Na Bílý Kříž dorážíme v pozdním odpoledni a ani se nám nechce věřit, že máme právě za sebou 17 km dlouhý pochod. Není hold nad to vyčistit si hlavu pochodem krásnou přírodou s minimem hluku moderního světa.